ببعی

 

اولین نکته ای که در جذب مخاطب تأثیر بسزایی دارد، انتخاب یک عنوان خوب در کنار تصاویر جذاب هست. ببعی یک بازی پلتفرمر برای سیستم عامل اندروید و با حجم مناسب 14 مگابایت هست که به راحتی دانلود و نصب می شود. بعد از ورود به منوی بازی با یک طرح ساده شامل دکمه های گرافیکی اجرا، رتبه بندی، درباره سازنده و خروج مواجه می شویم. توجه به اینکه بازیکن ممکن است از سن بسیار پایینی برخوردار باشد و هنوز خواندن را یاد نگرفته باشد از نکات مثبت این طراحی گرافیکی بشمار می رود.

 

بعد از لمس دکمه اجرا، فهرست 5 فصل بازی نمایش داده می شود که فصل اول قابل انتخاب است. هر فصل دارای 10 مرحله بوده که با سپری کردن هر یک، مابقی آن ها آزاد می شوند. با ورود به اولین مرحله نکته مثبت دوم بازی خودنمایی می کند و آن وجود یک راهنما در قالب خود بازیست. با این امکان، بازیکن هم به سرعت وارد بازی شده و هم با نحوه انجام آن آشنا می شود. این راهنما به نحوی طراحی شده که با یک تصویر گرافیکی در کنار یک توضیح مختصر، آموزش را منتقل کند. شاید در ابتدا لازم باشد خردسالان با بزرگتر خود بازی را انجام دهند. (در صورتی که توانایی خواندن مطالب راهنما را نداشته باشند)

 

ببعی دارای داستان خاصی نیست و بدون هیچ نمایش ابتدایی یا دمو بلافاصله وارد مراحل بازی می شوید. سازنده نهایت سعی خودش را کرده تا از نمایش خشونت پرهیز کند. مثلاً با پریدن روی دشمنان بازی، کمی حالت افتاده روی زمین به خودشون میگیرن و اصطلاحاً شاهد مردن یا ترکیدن آن ها نیستیم. البته استفاده از متن "کشتن" در راهنمای بازی می توانست جایگزین بهتری داشته باشد. جمع آوری کاهو و نمایش تعداد آن ها در گوشه بالایی صفحه، سیستم امتیاز و رکوردی بازی را تشکیل می دهد. اینکه بازیکن از امتیازات خود چه استفاده ای می برد و آیا می تواند با آن قابلیت های خود را افزایش دهد و کاراکتر خود را ارتقا دهد یا خیر از نکاتیست که می توانست در صورت وجود به جذابیت بازی و ارزش آن اضافه کند. (البته به نحوی که بر پیچیدگی آن اضافه نشود تا موجب سردرگمی بازیکن های هدف که معمولاً از گروه خردسالان هستند شود)

 

کنترل بازی بسیار راحت است و مشکل خاصی در کنترل بازی احساس نمی شود. مراحل از سطح بسیار ساده ای آغاز می شوند و هر چه در بازی پیش می رویم بر سرعت حرکت دشمنان و تعداد و انواع آن ها افزوده می شود. بعد از چند مرحله با استفاده از پروانه هایی که در بازی جمع آوری می شود، می توان در صورت باختن از همان نقطه مرحله را ادامه داد. توجه به این نکات به رضایت بیشتر بازیکن می انجامد؛ چراکه باخت مکرر و از سرگیری بازی می تواند به نارضایتی بازیکن منجر شود. تنها نکته منفی که در تجربه بازی مشاهده کردم، فریز شدن تصویر در بخشی از بازی بود که تنها با خروج و ورود دوباره به بازی برطرف شد.

 

طراحی گرافیکی ببعی بسیار خوب انجام شده. رنگ ها و تصاویر زمینه با وجود سادگی برای خردسالان و حتی بزرگترها دلنشین بوده و توی ذوق نمی زند. هرچند می شد که اجزای محیط را با تنوع بیشتری طراحی کرد. انیمیشن ها زیبا هستند و با وجود سادگی مشکلی در این زمینه به چشم نمی آید. موسیقی بازی بعد از طی کردن فصل ها تغییر می کند تا از یکنواختی و ایجاد خستگی ناشی از تکرار جلوگیری شود. قطعات انتخاب شده متناسب با فضای بازی بوده و شادابی خوبی را منتقل می کنند.

مهمترین نکته قابل تحسین در طراحی بازی ببعی، وجود منوهای استاندارد، رعایت اصول حرفه ای در رابط کاربری و عدم وجود پیچیدگی در جابجایی در میان این منوها است. در حین بازی می توان بازی را متوقف کرد، از دوباره شروع کرد یا به راحتی به منوی اول بازگشت. عدم وجود هریک از این موارد یک نقص در عملکرد صحیح بازی محسوب می شود که می تواند موجب نارضایتی بازیکن در تجربه او از بازی شود.

 

ایده نمایش شماره مرحله با کاهوها نیز نکته مثبتیست که می تواند تا حدودی باعث آشنایی خردسالان با این اعداد شود. علاوه بر این، تصاویر زمینه هر فصل یادآور یکی از آثار باستانی و دیدنی نقاط مختلف کشورمان است که از نکات آموزنده و خوب بازی به حساب می آید. اگر بازی دارای میان پرده های نمایشی یا داستان مصور (کمیک) نیز بود و هدفی را دنبال می کرد مثل اینکه ببعی به دنبال گردش در ایران یا پیدا کردن آثار باستانی خاصی سفری را آغار می کند... به این شکل می توانست کامل تر و بهتر از حالت فعلی شود.

 

در مجموع ببعی یک بازی خوش ساخت است از این جهت که تمام استانداردهای لازم برای طراحی و پیاده سازی در قالب یک سرگرمی را رعایت کرده و گروه سنی هدف خودش را شناخته و برای این گروه سنی اجزای بازی را طراحی کرده است. با توجه به این نکات ببعی یک بازی موفق است که می توانست با صرف هزینه و نیروی بیشتر به یک بازی عالی تبدیل شود.

 

ببعی

 

ببعی