خیلی خوبه که در تلویزیون برنامه‌هایی برای بازی‌آگاهی تولید بشه و نسل جدید رو با دنیای وسیع بازی‌های ویدئویی آشنا کنه. بازی‌آگاهی خیلی فراتر از نقل دو خبر از معرفی فلان بازی جدید و امثال اون هست و از ژانر شناسی در بازی‌ها تا نحوه ساخت بازی‌ها و خیلی موارد دیگه رو شامل میشه. هدف از بازی‌آگاهی هم مشخصه و از روی اسمش پیداست که افزایش سطح سواد مخاطب نسبت به اون پدیده‌ای هست که در موردش صحبت میشه.

بنده مدت‌هاست برنامه‌های تلویزیون رو که به‌طور خاص درباره بازی‌ها تولید و پخش میشن (یا در کنار موضوعات دیگه مثل فناوری و ... به بازی می‌پردازن) رو دنبال میکنم. این برنامه‌ها سعی میکنن با انتخاب آیتم‌های جذاب مثل معرفی بازی‌های داغ و سرزبون (ترند) که همه در حال بازی کردن یا صحبت دربارشون هستن، مخاطب بیشتری رو به خودشون جذب کنن. این اتفاق دور از ذهن نیست و هر برنامه‌ساز و تهیه‌کننده‌ای سعی میکنه به شیوه‌های مختلف مخاطب بیشتری رو جذب برنامه خودش کنه.

حالا قصدم از نوشتن این مقاله چیه؟

  1. معرفی برنامه‌های تلویزیونی تولید شده در حوزه بازی‌های ویدئویی
  2. هدف از تهیه و پخش این برنامه‌ها
  3. منفعتی که از پخش این برنامه‌ها نصیب بیننده میشه

 

معرفی چند برنامه تلویزیونی بازی‌های ویدئویی

برنامه کافه بازی

1- کافه بازی:

کافه بازی نسبت به برنامه‌های دیگه تلویزیون جدیدتر و احتمالاً پرمخاطب‌تره. علتش هم شبکه‌ای هست که ازش پخش میشه که شبکه دو هست و روزهای پخشش که آخر هفته و در تعطیلات پنجشنبه و جمعه هست. اولین پخش این برنامه برمیگرده به تاریخ 23 آذر 1396. تو این برنامه آیتم‌های متنوعی پخش میشه و از کارشناسان حوزه بازی هم دعوت میشه. در مجموع برنامه جذاب و خوبیه.

 

برنامه بازی ویزیون

2- بازی ویزیون:

این برنامه که به‌طور ویژه به بازی‌های ویدئویی اختصاص داره از اواسط سال 97 روی آنتن شبکه امید رفت. برنامه توسط علیرضا خنجری اجرا میشه و با توجه به اینکه از شبکه امید پخش میشه احتمالاً مخاطب کمتری نسبت به کافه بازی داره. بازی ویزیون در حال حاضر روزهای یکشنبه ساعت 16 پخش میشه.

این برنامه هم آیتم اخبار، معرفی بازی‌های ایرانی، نقد و بررسی بازی‌ها و گفتگو با کارشناسان و ... داره. نکته قابل تأمل در پخش این برنامه مخاطبانش هست که نوجوون‌ها رو مورد خطاب قرار میده؛ ولی اغلب بازی‌هایی که بهشون میپردازه رده‌های سنی بزرگسال دارن. به عنوان نمونه در بازی‌ویزیون این هفته خبر بازی‌های Last of Us 2 و AC: Valhalla و نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2 که فروشش در بازار به‌دلیل محتوای نامناسب ممنوع هست، پخش شدن.

 

برنامه رسانش

3- رسانش:

برنامه‌ای که دو سال قبل از شبکه امید با محوریت سواد رسانه‌ای تولید و پخش شد. توی چند قسمت از برنامه رسانش به موضوع بازی‌های ویدئویی پرداخته شد. در یک قسمت هادی اسکندری ژانرهای بازی‌ها رو شرح داد. در قسمت دیگه‌ای از برنامه به آمار و ارقام گیمرها در کشور پرداخت. پشت صحنه ساخت بازی‌ها، رده‌بندی سنی بازی‌ها و موارد دیگری که همگی در جهت بازی‌آگاهی دادن به مخاطب بودن و از نظر بنده مفیدترین برنامه‌های تولید شده در حوزه بازی تا به امروز در صدا و سیما محسوب میشن.

 

برنامه به‌روز

4- به‌روز:

به‌روز برنامه‌ای در حوزه فناوری اطلاعات، سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و بازی‌های ویدئویی بود که تا سال 1398 از شبکه سه سیما پخش میشد. این برنامه هم مخاطبان زیادی داشت و آیتم‌های مختلفی مثل اخبار، بررسی و ... داشت و از قدیمی‌ترین برنامه‌های تولید شده درباره بازی‌ها محسوب میشه.

 

برنامه صفر و یک

5- صفر و یک:

برنامه تلویزیونی صفر و یک قدیمیترین برنامه‌ایست که درباره بازی‌های ویدئویی ساخته شده. این برنامه سال‌ها پیش (حدود سال 90) از شبکه آموزش پخش میشد و در هر قسمت مهمانان و کارشناسان برنامه به گفتگو درباره تحولات بازی و بازیسازی میپرداختند.

 

برنامه هم‌بازی

6- هم‌بازی:

هم‌بازی یکی دیگر از برنامه‌هاییست که به بررسی بازی‌های دیجیتال (همون بازی‌های ویدئویی) و غیر دیجیتال (اسباب بازی و ...) میپرداخت و سال 96 از شبکه 5 سیما پخش میشد.

 

در مقالات بعدی بیشتر درباره برنامه‌های تلویزینی و هدف و تاثیرگذاری اون‌ها روی مخاطب و بیننده مینویسم.