Nightenfell و Ingress و ARrrrrgh

 

در دنیای بازی های AR یا واقعیت افزوده این اختیار را دارید که موجوداتی را به دنیای اطرافتان بیاورید، با آن ها تعامل داشته باشید و در قالب سبک های مختلفی از جمله استراتژی، اکشن، شبیه سازی و دیگر سبک ها به بازی بپردازید. تفاوت این بازی ها با بازی های VR یا واقعیت مجازی، در عدم نیاز به دستگاه های VR با قیمت های بسیار بالا می باشد. تنها با کمک یک تبلت یا گوشی موبایل می توان بازی های واقعیت افزوده را تجربه کرد.

قابلیت هایی در گوشی های همراه وجود دارد که این امکان را فراهم کرده تا محیط اطرافمان را با محیط بازی ترکیب کنیم. از جمله این امکانات می توان به وجود قابلیت مکان یابی، قابلیت حسگرهای حرکتی و دوربین گوشی اشاره کرد. با وجود امکانات متعدد سخت افزاری بر روی گوشی ها، می توان بازی هایی را تولید کرد که علاوه بر جذابیت بیشتر، به تحرک وادار کردن بازیکن و تقویت قوه تخیل او بیانجامد. همچنین این بازی ها می توانند برای کودکان مفید واقع شوند. چون کودک می تواند فضا را تجسم کرده و در برخی بازی ها به تقویت خلاقیت و ابتکار او کمک می کند.

 

اکنون به معرفی چندین بازی پرمخاطب و جذاب واقعیت افزوده (که‌ برخی از آن ها پا را از یک دموی ساده فراتر گذاشته اند و به یک سرگرمی جدانشدنی برای بازیکنان تبدیل شده اند) می پردازیم تا بیشتر با این بازی ها آشنا شویم.

 

Pokemon Go

یکی از اولین بازی های واقعیت افزوده که به مخاطبان میلیونی دست یافت، بازی پوکمون گو بود. این بازی ماجرایی توسط شرکت آمریکایی نیانتیک و با محور قرار دادن شخصیت های پرطرفدار ژاپنی پوکمون ساخته شده است. بازی پوکمون گو در سال 2016 برای سیستم عامل اندروید و آی او اس منتشر شد و در همان هفته اول انتشار توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند. این بازی مبتنی بر مکان (Location Base) عمل می کند. بعد از ساخت حساب کاربری، آواتاری از بازیکن در نقشه محل فعلی او ظاهر می شود. با جابجایی در دنیای واقعی، آواتار بازیکن در نقشه بازی جابجا می شود. وقتی در اطراف بازیکن موجودات پوکمون پیدا شوند، بازیکن باید با پرتاب یک توپ به سمت پوکمون، او را در اصطلاح Capture‌ یا شکار کند. اما این پایان کار نیست، بازیکن باید با گشت و گذار ایستگاه های فروش PokeStop را برای خرید توپ های بیشتر پیدا کند و با یافتن Gym ها با پوکمون های دیگر مبارزه کند. هدف در بازی تشکیل مجموعه ای از پوکمون های مختلف و ارتقا دادن آن ها به بالاترین سطح ممکن است.

 

Ingress

این بازی نیز توسط شرکت سازنده پوکمون گو یعنی نیانتیک ساخته شده است. بازی در سال 2013 برای اندروید و سپس برای آی او اس منتشر شد. بازی دارای یک داستان علمی-تخیلی است. یک انرژی مرموز توسط گروهی از دانشمندان در اروپا کشف شده. ریشه و هدف این نیرو ناشناخته است؛ اما برخی از محققان معتقدند که این نیرو روی نحوه تفکر ما تاثیر گذار است. اگر آن را کنترل نکنیم، این نیرو ما را تحت کنترل خودش قرار می دهد. در ادامه دو گروه دست به اقداماتی در اینباره می زنند. گروه اول The Enlightened  یا روشن فکرها با این نظریه که این نیرو موهبتی است برایشان به اکتشاف و جمع آوری آن می پردازند. اما گروه دوم The Resistance یا گروه مقاومت، برای دفاع از باقی مانده بشریت به جنگ با آن مشغول می شوند. نحوه بازی به این صورت است که بازیکن در مکان های مختلف نقشه باید پورتال هایی را ایجاد و تصاحب کند. این پرتال ها در مکان های پر تردد عمومی مثل بناهای تاریخی، فرهنگی و مکان های دیدنی و ... ایجاد می شود. با اتصال این پرتال ها به شکل یک مثلث میتوان زمین ها را تحت کنترل درآورد. تقابل دو گروه مخالف در بازی، دلیل اصلی جذابیت Ingress‌ است.

 

ARrrrrgh

این بازی درست مانند قایم باشک انجام می شود. بازی درباره گنج ها و دزدان دریایی است. یک بازیکن باید با کندن بخشی از زمین صندوق گنج را در محیط واقعی مخفی کند. بازیکن دیگر نیز با گشتن محیط باید بتواند مکان مخفی گنج را پیدا کند. در این بازی طوطی و نقشه دو راهنما برای بازیکنان هستند. این بازی یک سرگرمی ساده است که می تواند برای کودکان و والدین جذاب باشد. این بازی تفننی برای هر دو سیستم عامل اندروید و آی او اس منتشر شده است.

 

Sharks in the Park

برای انجام این بازی لازم است که در محیط باز و بیرون از منزل قرار بگیرید. یک پارک وسیع و زمین بازی فوتبال برای اینکار مناسب است. با استفاده از دوربین، دو فضای سه بعدی در بازی شبیه سازی می شود. در بخش اول بازی با شبیه سازی محیط زیر آب باید سعی کنید موجودات و ماهی هایی که بازی مشخص می کند را پیدا کنید و به آن ها نزدیک شوید. در مقابل باید سعی کنید تا از کوسه ها فاصله بگیرید چرا که باعث ترسیدن و دور شدن ماهی های دیگر می شوند. با حرکت بیشتر در محیط، پیشروی در بازی ممکن می شود. بخش دوم بازی، سرزمین دایناسورهاست. در این بخش از بازی می توانید قدم در ماقبل تاریخ بگذارید و دایناسورهای غول پیکر را در اطراف خودتان مشاهده کنید. این بازی نیز می تواند برای کودکان از دو جهت مفید و جذاب باشد. یکی از لحاظ قرار گرفتن در فضایی سه بعدی با مدل های متحرک جالب. دوم از جهت فعالیت جسمی و جابجا شدن کودک برای یافتن چیزهای بیشتر. این بازی قابلیت نصب روی هر دو سیستم اندروید و آی او اس را دارد.

 

 Army of Robots

یک بازی تیراندازی اول شخص واقعیت افزوده است که در آن بازیکن با ربات ها می جنگد. در دوازده مرحله بازی، بازیکن با انواع ربات ها در اندازه های مختلف مبارزه می کند. هنگامی که یک ربات به بازیکن حمله می کند، بازیکن می تواند با جاخالی دادن به اطراف از تیررس دشمن دور شود. قابلیت کالیبره کردن گیم پلی بازی با استفاده از scanning phase و قرار دادن گوشی به سمت اشیاء فیزیکی محیط اطراف از جمله در، کف، میز و ... وجود دارد. این بازی یکی از معدود بازی های جذاب واقعیت افزوده است که بازیکن را با صحنه های مبارزه درگیر می کند. بازی برای هر دو پلتفرم اندروید و آی او اس عرضه شده است.

 

Nightenfell: Shared AR

ویژگی این بازی واقعیت افزوده در چند نفره بودن آن است. در این بازی تا چهار نفر همزمان می توانند با یکدیگر بازی کنند. بازی به صورت همکاری و تدافعی است. موجی از حملات ستاره های دنباله دار وجود دارد که بازیکن ها باید با شلیک به سمت این ستاره ها از سرزمین خود دفاع کنند. قارچ ها، منبع حیات دنیای Nightenfell هستند و باید از آن ها دفاع کرد. بازیکن می تواند با اجرای جادوهای مختلف مثل توقف زمان، دشمنان را نابود کند و قارچ های آسیب دیده را احیا کند. این بازی نیز برای هر دو سیستم عامل اندروید و آی او اس در دسترس است.

 

Zombie Gunship Revenant AR

در این بازی با یک هلیکوپتر بر فراز پایگاهتان پرواز می کنید و در برابر هجوم زامبی ها از مواضع خود دفاع می کنید. با جابجا شدن خودتان در محیط، هلیکوپتر نیز به همان محل پرواز می کند. در واقع دوربین بازی از تیربار هلیکوپتر صحنه را نمایش می دهد. قابلیت دیدن محیط با night vision یا دید در شب نیز وجود دارد. می توان با انواع مسلسل، موشک و سلاح های دیگر، زامبی ها را از پای درآورد. بازی Zombie Gunship از گرافیک و صداگذاری خوبی برخوردار است و محیط اطراف را به صورت هاله هایی از دود و مه پنهان کرده و بازیکن را غرق در اکشن بازی می کند. بنا به اظهار سازندگان، این بازی با بیش از 2500 دستگاه اندروید هماهنگ شده است و از آن ها پشتیبانی می کند. علاوه بر اندروید، این بازی برای سیستم عامل آی او اس نیز منتشر شده است.

 

Slingshot Island

در این بازی اکشن معمایی، بازیکن پشت یک قلاب سنگ قرار می گیرد و با هدف گیری قلعه ها و پرتاب گلوله های سنگی، این اهداف را تخریب می کند. در زمینه داستان، پادشاه دنیای Poach، بازیکن را به جنگ اژدهای بدذات می فرستد تا با تخریب قلعه های مختلف، تخم های اژدها را پیدا کرده و نابود کند تا با اینکار مانع از بیرون آمدن هیولاهای بیشتر و ورود آن ها به سرزمین Poach شود. بازی تقریباً مشابه به سری بازی های پرندگان خشمگین انجام می شود؛ اما با زاویه دید سه بعدی و کنترلی متفاوت. این بازی را می توانید بر روی هر دو پلتفرم اندروید و آی او اس تجربه کنید.

 

مجله بازی بان - شماره پنجم و ششم

 

Army of Robots

Pokemon Go

Sharks in the Park

Slingshot Island

Zombie Gunship Revenant AR