Thinkrolls: Kings & Queens

 

بازی Thinkrolls: Kings & Queens در سبک معمایی و برای سیستم عامل های اندروید و iOS عرضه شده. این بازی یک نمونه عالی برای بازیسازانی است که علاقه دارند برای خردسالان به تولید بازی در سبک های مختلف بپردازند. اگر به چشم یک واحد درسی به این بازی نگاه کنیم که گذراندن آن درس های زیادی به بازیسازان می آموزد، گزاف نگفته ایم.

 

بازی توسط استودیوی Avokiddo تولید شده. هدفی که این استودیو در وب سایت خود توضیح داده: "Avokiddo یک استودیوی تقدیر شده خلاق است که متخصص در ساخت برنامک های آموزنده با کیفیت برای کودکان است. ما فکر می کنیم وقتی شما از چیزی لذت می برید، شما مثل اون می شید (یا همراه با اون می شید) و در این وضعیت خلاقانه است که آموزش صورت می گیرد. آموختن صرفاً به یاد سپردن نیست؛ بلکه دستیابی به وضعیتی از آگاهی است که ذهن را تازه، دارای شوق و احساس و بسیار خلاق نگه می دارد." لازم به ذکر است که این استودیو در سال 2016 برنده جایزه Best Family App از فروشگاه Google Play برای بازی Thinkrolls 2 شده است. همچنین یکی دیگر از توضیحات جالبی که درباره کارشان دادند: "ساخت بازی برای کودکان، چیزی بیش از بکار بستن دانش فنی و تمرین فنون برنامه نویسی است. این یک درگیری شخصی جدی است. برای ساخت بازی هایمان، ما خود را در کفش های بچه هایمان قرار می دهیم و چیزها را از نقطه نظر آن ها می بینیم."

 

بازی با ساخت یک شخصیت بامزه کارتونی آغاز می شود. بازیکن می تواند از میان اشکال مختلف از پیش طراحی شده و با ترکیب این اشکال برای خود یک شخصیت دلخواه ایجاد کند. با پشت سر گذاشتن مراحل بازی اشکال جدیدی آزاد می شوند تا بازیکن احساس خوبی از ایجاد تغییرات جدید احساس کند. می توان تعداد زیادی از این شخصیت ها را ذخیره کرد تا هر زمان خواستیم از آن ها استفاده کنیم.

 

مراحل بازی فصل بندی شده اند که هر فصل حدود 20 مرحله دارد. از ابتدا می توان با ورود به تنظیمات بازی سطح سختی مراحل را تغییر داد. دو سطح آسان برای کودکان 5 تا 8 سال (115 مرحله) و سطح سخت برای بالای 8 سال (113 مرحله) تعریف شده است که در پیچیدگی مراحل بازی با یکدیگر تفاوت دارند. ایجاد حساب های کاربری مختلف هم از دیگر قابلیت های بخش تنظیمات است که کمک می کند چند نفر به انجام بازی بپردازند و ذخیره های جداگانه خود را داشته باشند. بازی بصورت رایگان دانلود می شود؛ اما برای برگشت سرمایه از فصل سوم باید بازی را بصورت درون برنامه ای خریداری کنید.

 

داستان بازی بدون هیچ متن و کلامی روایت می شود. کاری سخت که Thinkrolls به خوبی از پس آن برآمده. بازی در دروازه یک قلعه آغاز می شود که در ابتدا بدون هیچ آموزشی بازیکن را وادار می کند شخصیت خود را جابجا نماید. اینکار با کشیدن و جابجا کردن ممکن است. مراحل بازی به نحوی طراحی شده اند که ورود و خروج به آن ها احساس نمی شود. یعنی هر فصل بازی بطور یکپارچه بازی می شود و مراحل بدون اینکه بارگذاری یا خروج به منو را شاهد باشیم بطور پیوسته و با جابجا شدن در محیط بازی اجرا می شوند. این نکته بسیار منحصر به فردیست که در کمتر بازی شاهد آن بودیم. اولین معمای بازی در سطح سخت، با جابجایی یک چرخ دنده که در نتیجه در قفل شده را باز می کند حل می شود. اینکه بازی در ابتدا بازیکن را با پیچیدگیهای بی مورد کلافه نکند خیلی مهم است. مراحل Thinkrolls به مرور پیچیده و سخت می شوند و به بازیکن اجازه می دهند با اجزای بازی کم کم آشنا شود و وقتی مکانیزم بازی را آموخت، معماهای پیچیده پیش رویش قرار می دهند.

 

گرافیک بازی از یک طراحی دلنشین کارتونی بهره می برد. اجزای موجود در صفحه به خوبی با یکدیگر همخوانی دارند. سعی شده یک دنیای رویایی و خیالی برای بازی طراحی شود تا بازیکن هرچه بهتر جذب این دنیا شود. البته این نکته هم مهم است که گرافیک بازی در خدمت گیم پلی و معماهای آن باشد. در بعضی بازی ها شاهدیم که یکی از جنبه ها به دیگر بخش های بازی آسیب می زند. مثلاً گرافیک بازی بدلیل طراحی بد به گیم پلی آسیب می زند یا بلعکس. اما در این بازی همه چیز در خدمت یکدیگر هستند. پس زمینه محو کمک می کند بیشتر به اجزای معماها یعنی کلید، چرخ دنده، جعبه ها و ... توجه کنیم. دکمه ریست در گوشه صفحه به سرعت معمای جاری را از نو چینش می کند تا اگر اشتباهی مرتکب شدیم برگشت به منو و ورود دوباره اذیتمان نکند.

 

کودک خردسال در زمان انجام این بازی حس می کند واقعاً خودش دارد این شخصیت را در دنیای بازی کنترل می کند و حس جابجا کردن این شخصیت های بامزه با وجود عکس العمل های جالب (انیمیشن ها و صداهای کارگذاری شده) به خوبی بازیکن را تحت تاثیر قرار می دهد. لمس کردن اجزای مختلف صفحه مثل عنکبوت ها، خفاش ها و خوراکی های سر راه بازیکن هر کدام به بهتر پر شدن محیط و تعامل بهتر بازیکن با این محیط کمک می کند. یک اژدهای عظیم الجثه هم در زمینه محیط قرار گرفته که مثلاً در یک مرحله فقط دماغ این موجود را می بینیم که دود از آن خارج می شود! این نکات برای جذب بازیکن و ترغیب او برای ادامه بازی و دیدن چیزهای بیشتر بسیار موثر است. وقتی بازیکن با ادامه دادن بازی به چهره این اژدها که بی آزار و خنده دار بنظر می رسد نگاه می کند سر شوق می آید. رنگ آمیزی اجزای گرافیکی هم به بهترین شکل انجام شده. رنگ ها به خوبی از هم تمیز داده شده اند. استفاده از رنگ مشکی و صورتی که کاملاً از هم متمایز هستند در کنار رنگ های شاد دیگر برای محیط.

 

انصافاً اگر از صداگذاری عالی بازی هم نگویم در حق بازی کم لطفی کردم. یکی از مواردی که کمتر به آن توجه می کنیم و حداقل کمتر از گرافیک به آن اهمیت می دهیم، همین صداگذاری و جلوه های صوتی بازیست. اگر بازی World of Goo را بازی کرده باشید، به خوبی درک می کنید که صداها چقدر در جذابیت و زیبایی اثر نقش دارند. همانطور که در World of Goo با جابجا کردن شخصیت های توپ مانند، صدای بامزه ای از آن ها می شنیدیم در این بازی هم با جابجا کردن شخصیت کارتونی و در تعامل با محیط، صداهای جالبی به گوشمان می خورد. کودک احساس می کند یک موجود جاندار را در محیط بازی کنترل می کند نه یک شخصیت خشک، بی جان و مجازی.

 

معماها مبتنی بر فیزیک هستند، یعنی مثلاً طوری باید اجزای موجود را با یکدیگر در تعامل قرار دهید تا معماها حل شوند. مثلاً برای باز شدن در باید شخصیت را روی سکوها قرار دهیم و سپس چرخ دنده را وارد جایی کنیم تا سکو را جابجا کند و در نتیجه بازیکن هم جابجا می شود. اینگونه معماها به تفکر و همچنین آزمون و خطا نیاز دارد که هر دو برای باز شدن ذهن بازیکن مفید است. شاید یکی از مهم ترین دلایلی که Thinkrolls را جذاب کرده، بی نقص بودن بازی باشد. اینکه در جابجایی اجزا شاهد ایرادات مختلف نیستیم و همه چیز به درستی کار می کند، اساسی ترین نکته ای است که این بازی را برجسته کرده. مشخص است سازندگان بارها بازی خود را امتحان کرده اند و تا حدی بهینه سازی کرده اند که اثری از کوچکترین ایرادی در آن باقی نماند. مخصوصاً وقتی داریم برای کودکان بازی تولید می کنیم بیشتر باید به این نکته توجه کنیم، چون ایرادات بازی باعث می شوند اعصاب بازیکن خورد شود و زمانی که می خواهیم سرگرمی و آموزش را به فرزندانمان هدیه دهیم باید این سرگرمی فاقد نقص باشد.

 

در پایان امیدوارم با توجه به بازی های اینچنینی سازندگان خوب کشورمان دید بهتری نسبت به بازی های مخصوص کودکان پیدا کنند و به تولید بازی برای این سرمایه های ارزشمند، بیشتر بها دهند. Thinkrolls: Kings & Queens نسل نوینی از سرگرمی برای کودکان است. کودکانی که این روزها بیشتر وقت خود را پای تبلت و گوشی های همراه می گذرانند و با کتاب خواندن و بازی های فیزیکی غریبه اند. می توان این خلأ را با ساخت بازی های آموزنده و سرگرمی های مفید مانند بازی معرفی شده پر کرد.

 

Thinkrolls: Kings & Queens

 

Thinkrolls: Kings & Queens

 

Thinkrolls: Kings & Queens