نبرد هور و حمله به اچ 3

 

قصد معرفی چند بازی موبایلی با موضوع دفاع مقدس را دارم. سعی کردم بازی ها در سبک های متنوعی انتخاب شوند تا تصور نشود که همه بازی های دفاع مقدس لزوماً در سبک تیراندازی ساخته می شوند. همچنین بازیهایی که در ادامه معرفی می شود دارای رده های سنی گوناگونی می باشند.

 

مدافعان نام یکی از بازیهای جالب و متفاوت با موضوع دفاع مقدس است. یک اکشن رو به جلوی دو بعدی که با گرافیک هنری خاصی (استفاده از کاراکترهای تک رنگ) طراحی شده است. بازی بصورت مرحله ای بوده و با عملیات بیت المقدس آغاز می شود. در این بازی پیام های ارزشی بجا منتقل می شوند، به نحوی که در صفحه بارگذاری، احادیث معصومین (ع) نمایش داده می شود و در صورت باختن بازیکن هم بیوگرافی مختصر یک شهید همراه با عکس نمایش می یابد. این بازی از گیم پلی نسبتاً سختی برخوردار است و برای رده سنی 12+ سال مناسب است.

 

تیزبال نام یک بازی در سبک اکشن هواپیمایی است. این بازی توسط پارسیس گیمز ساخته شده که پیش از این بازیهای خوبی از جمله پلیس جوان و یگان ویژه را تولید کرده بود. گرافیک خوب و طراحی منوی استاندارد از جمله ویژگی های مثبت تیزبال است. وجود انواع جنگنده های ایرانی و مدرن، مراحل مختلف عملیات های هوایی دفاع مقدس، قابلیت ثبت امتیاز و دیدن فهرست برترین ها، کنترل مناسب و صداگذاری خوب بازی همگی به جذابیت این بازی هواپیمایی افزوده است. بدلیل وجود خشونت و نمایش انفجارهای مختلف برای افراد بالای 12 سال مناسب است.

 

دو بازی یگان پشتیبانی 1 و 2 ترکیبی از سبک های رانندگی و شبیه سازی است. بازیکن هدایت خودروهای امدادرسان در جبهه را به عهده دارد تا بارها را سالم به مقصد برساند. در هر ماموریت بازیکن با یک وسیله از جمله سواری، موتور، کامیون، قایق، تانکر آب و اتوبوس بازی می کند که هدف در این ماموریت ها سالم رساندن وسیله به مقصد است. انفجارها و دست اندازها از جمله موانع در مسیر است. بازی دارای گرافیک سه بعدی نسبتاً ساده ای است و دارای ایراداتی نیز می باشد. رزمنده ها دارای صداگذاری می باشند و با یکدیگر صحبت می کنند. بدلیل نمایش انفجار برای رده سنی 7+ سال مناسب است.

 

بازی حمله به اچ 3 برخلاف نام و موضوعش که مرتبط با دفاع مقدس است، یک بازی آرکید رکوردی فاقد خشونت است. کنترل بازی با حسگر حرکتی گوشی انجام می شود و تنها کاری که بازیکن باید انجام دهد عبور دادن هواپیما از میان موانع است. بازیکن سه جان در اختیار دارد که با تمام شدن آن امتیاز خود را ثبت می کند. این بازی ساده امتیازی فاقد خشونت بوده و انجام آن برای همه سنین مناسب است. البته والدین به مهارت مورد نیاز برای کنترل بازی توجه کنند که ممکن است برای خردسالان کمی دشوار باشد.

 

هشتمین حمله 2 از جمله بازی های دفاع مقدس در سبک تیراندازی اول شخص است. بازی بصورت دفاعی و تنها با نشانه گیری و شلیک به اهداف انجام می شود. سبکی که در میان بازی های موبایلی بسیار آشنا است. بازیکن باید از شهر خرمشهر در برابر هجوم دشمنان دفاع کند. با پیشروی در بازی، مراحل سخت تر می شوند و موج حملات گسترده تری به سمت بازیکن می آید. چندین سلاح و تجهیزات برای مقابله با دشمنان قابل انتخاب است که با امتیازات بدست آمده از بازی می توان تهیه کرد. این بازی دارای خشونت و نمایش خون می باشد و دارای رده سنی 15+ سال است.

 

نبرد هور یک بازی استراتژی است که با موضوع شهدای غواص طراحی شده است. بازیکن بعد از ورود به بازی با کاربرد آیتم های مختلفی که در روند بازی به آن ها نیاز دارد، آشنا می شود. سپس ماموریت مرحله که شناسایی و کسب اطلاعات درباره استحکامات دشمن است و موانعی که در پیروی بازیکن خلل ایجاد می کند و نیاز به پاکسازی دارد برای او شرح داده می شود. بازی نبرد هور بدلیل پیچیدگی هایی که دارد نیاز به مهارت بالایی برای انجام دارد. این بازی دارای رده سنی 12+ سال است.

 

شکارچی ۲۷۲ یکی دیگر از بازی های با موضوع دفاع مقدس است که در فضایی طنزگونه طراحی شده است. برخلاف جدیت بازی های اکشن، همه چیز در این بازی آرکید دو بعدی چاشنی طنز دارد. بازی با یک کمیک داستانی کوتاه آغاز می شود. خرمشهر سقوط کرده و در نقش قهرمان بازی باید به جنگ دشمنان اشغالگر بروید. بازی بصورت بی پایان و رکوردی می باشد. گرافیک بازی بشکل کارتونی است و دیالوگ های بامزه ای از شخصیت های بازی شنیده می شود. حمله، سر خوردن و پرش اغلب کارهاییست که در بازی انجام می دهید. رده سنی بازی 12+ سال می باشد.

 

رده های سنی توسط نظام رده بندی سنی ESRA تعیین شده است.

 

مجله بازی بان - شماره چهارم

 

تیزبال

شکارچی ۲۷۲

مدافعان

هشتمین حمله 2

یگان پشتیبانی