Call of Duty: Modern Warfare Metacritic

 

شاید خروج گوله‌ها از سلاح بهتر و واقعی‌تر از هر زمان دیگری به نظر برسد و گرافیک واقع‌گرایانه بازی شما را مسحور کند؛ اما بیش از هر زمانی امروز وقایع دنیا در پرمخاطب‌ترین بازی‌های ویدئویی از جمله Call of Duty وارونه نمایش داده می‌شود. شاهد این ماجرا اتفاقیست که بعد از انتشار Call of Duty: Modern Warfare‌ در دو روز گذشته افتاد. به گفته سازندگان بازی، اینبار با یک داستان دراماتیک طرف هستید. داستانی که شما را سر دوراهی عقل و احساس قرار می‌دهد.

این شماره از بازی بخش یک نفره 8 ساعته داستانی دارد که در کشور خیالی Urzikstan و شهرهایی از اروپا از جمله لندن اتفاق می‌افتد. بیشتر اتفاقات درباره جنگ داخلی در این کشور خیالی است که شما را به یاد رخدادهای چند سال اخیر در سوریه می‌اندازد. گروهک‌های تروریستی متنوعی را در بازی مشاهده می‌کنید و طرف‌های جنگ از ملیت‌های گوناگون در بازی حضور دارند. درست مانند اتفاقات دنیای امروزی. اما تفاوت در نوع معرفی این نیروها است. قرار بود بازی گروه‌های درگیر جنگ را به نوعی خاکستری نمایش دهد یعنی نه آنقدر تیره و بدطینت و نه آنقدر روشن و فرشته‌گونه.

قصدم نقد و بررسی بازی نیست و بازی را هنوز تجربه نکرده‌ام. به اصل موضوع برمی‌گردم و درباره پروپاگاندا یا همان تبلیغات سیاسی بازی و حواشی آن توضیح می‌دهم. (چون مطمئناً نقد و بررسی‌های بازی در دسترستان قرار می‌گیرد و وب‌سایت‌های داخلی و خارجی به وفور از نکات فنی و هنری بازی تعریف و تمجید خواهند کرد.)

 

نمرات بازی در متاکریتیک

تاکنون بازی امتیازات خوبی از منتقدان دریافت کرده، هرچند به‌دلیل نیاز به بررسی کامل محتوای بازی شامل بخش چندنفره و ... هنوز بسیاری از سایت‌های مشهور از جمله گیم‌اسپات و IGN، نقد و بررسی‌های نهایی خود را منتشر نکرده‌اند. با این وجود مشخص است که میانگین نمرات بازی چیزی در حدود 80 باقی می‌ماند.

اما اتفاق جالب نمرات پایین کاربران سایت متاکریتیک به Call of Duty: Modern Warfare است که میانگین امتیازات را به 3.3 از 10 رسانده‌اند. برای روشن شدن ماجرا باید به نظرات این کاربران دقت کرد. افرادی که از دیروز شروع به دادن امتیازات پایین به این بازی کرده‌اند از یک موضوع شکایت دارند و آن پروپاگاندا و بزرگ‌نمایی و دروغ است.

بازیکن‌هایی از کشور روسیه که داستان بازی را تجربه کرده‌اند به شدت از نمایش دشمنان شیطان‌صفت، بی رحم و سنگدل روس در بازی ناراحت هستند. بعضی به زبان روسی و اکثراً به زبان انگلیسی نظرات خود را منتشر کرده‌اند که به مرور چند نمونه آن می‌پردازم.

 

نظرات کاربران در سایت متاکریتیک

ZhivaevArt نوشته: شما در مسیر صحیحی هستید که در مورد مدارا کردن کشور خودتان صحبت می‌کنید اما نازیسم را نسبت به کشورهای دیگر ابراز می‌کنید! براوو!

Galdrastafr نوشته: این بد هست که یک ورزش یا بازی سخنگوی پروپاگاندای نفرت و دشمنی بشه. متاسفانه مردمی که این بازی رو ساختن چهره واقعی خودشون رو نشون دادن و تنگ‌نظری خودشون رو برای همه آشکار کردن... من حتی برای شما متاسف هم نیستم! شما قربانی روس‌هراسی نیستید، اما در آن همدستید! شما اشتباه بزرگی کردید! و اون بیشتر از یکبار به خودتان برمی‌گردد!

برای من هیچ فرقی بین Al-Katala و ارتش روسیه نیست. همه اونها تروریست هستن. - Farah Karim ... کثا*ت خالص. Infinity Ward - مردم مریض. و اکتیویژن - چاه مستراح. چیزی برای نقد وجود ندارد. روز خوبی داشته باشید.

s28n نوشته: من میخوام سازندگان بازی رو به سوریه بفرستم. شاید اونا بفهمن چقدر روس‌ها با تروریست‌ها فرق می‌کنن. این تاسف برانگیزه که یک فرنچایز خیلی خوب به یک تجارت پروپاگاندا تبدیل شده.

RomZZes نوشته: دوباره روس‌های بد و دوباره آمریکایی‌های خوب... واقعاً؟ نویسندتون رو اخراج کنید!

chikano نوشته: بازی چندش آور. اسراف پول. من اینو به هیچ کس پیشنهاد نمیکنم. هذیان‌گویی کامل.

kowat نوشته: هاها. به دنیای پروپاگاندای آمریکایی با روس‌های بد و آمریکایی‌های خوب خوش آمدید.

Good7181 نوشته: این بازی خوبی نیست.

اکتیویژن باید بازیی درباره کاری که ارتش آمریکا در لیبی، عراق، خاورمیانه و آمریکای لاتین با ویتنام انجام داد بسازد. چقدر از مردم بومی آمریکای شمالی کشته شدن. چقدر مردم بی‌گناه در لیبی، عراق، آمریکای لاتین و ویتنام توسط ارتش ایالات متحده و دولت آمریکا کشته شدن؟ اوه بله چه کسی بمب هسته‌ای روی ژاپن انداخت؟

من به این بازی 1 از 10 میدم.

MoreAndMoreLies نوشته: به رتبه بالای نقدهای این بازی نگاه کنید، بسیار روشن هست که دلیلش چیه - پروپاگاندای سیاسی حال بهم زن، تقسیم کار بیشتر - روس‌های بد، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌های فرشته. میخوام استفراغ کنم، من روسیه‌ای نیستم، اما به‌عنوان شهروندی از اروپا گاو نر شما رو می‌بینم. ( I see through your bullcrap) فقط افتضاح. لطفاً بوسیله این محصول شستشوی مغزی نشید.

Mastacrusta نوشته: بازی چندش آور! طعم پروپاگاندای گوبلس. من هیچ بازیی از اونا نمیخرم.

prioritet نوشته: این یه بازی نیست. این یه تیکه *** هست من میخوام اکتیویژن شکست بخوره. من هیچ محصولی از این شرکت نمیخرم. تفاله‌ها...

MixailStasov نوشته: گرافیک خیلی خوب، اما خیلی چندش آور، وحشتناک، پروپاگاندای کم ارزش. در دنیای واقعی - سربازای آمریکایی میکشن و بمب میندازن روی غیرنظامی‌ها، درصورتی که ارتش روسیه جنگ را در سوریه متوقف کرد و تروریست‌ها را کشت. در این بازی رقت انگیز به دلیل پروپاگاندای آمریکایی، همه چیز برعکش شده. Infinity Ward - شما فریادهای فاسدی هستید که برای این پروپاگاندای چندش آور به‌کار گرفته شدین. من بازیهای بیشتری از اینها نمیخرم. این بازی باید به‌عنوان پروپاگاندای افراطی شناخته بشه به‌خاطر دروغگویی به سربازان روسی و به‌خاطر پاک کردن (شستشوی) تروریست‌های کلاه سفید.

 

بسیاری نظرات مشابه به نظرات بالا هم وجود دارد که اغلب به دلیل نمایش بد سربازان روسی در بازی توسط کاربران روسی نوشته شده‌اند. لازم به ذکر است که این نظرات را از بین نظرات دیگر انتخاب نکردم و صرفاً به ترجمه چند نظر اول پرداختم.

 

روس‌هراسی در بازی (این بخش حاوی مطالبی از داستان بازی است که می‌تواند ماجرا را لو دهد)

برای اینکه بهتر در جریان این حرکت متحدانه روسیه‌ای‌ها از بازی قرار بگیرید شما را به دیدن سه ویدئو از گیم پلی این بازی دعوت می‌کنم.

اولین ویدئو با عنوان "مرحله بازی در نقش یک کودک در برابر سربازان روسی" جنبه احساسی بازی را نشان می‌دهد که کودکان قربانی‌های جنگ هستند و برای اولین بار در تاریخ بازی‌های ویدئویی در نقش یک کودک می‌توانید این مرحله را بازی کنید و سربازان بی‌رحم روسی را بکشید تا جان خود و برادرتان را نجات دهید. در این ویدئو سربازان روسی بسیار خشن نمایش داده می‌شوند که به کودکان و زنان هم رحم نمی‌کنند. و در پایان ویدئو شاهد این هستید که کاپیتان پرایس بعنوان نیروی بریتانیایی Farah و Hadir را نجات می‌دهند.

در ویدئوی دوم با عنوان "زنی که به‌دست روس‌ها شکنجه می‌شود" کاراکتر بازی به اسم Farah Karim توسط روس‌ها زندانی شده است. او توسط یک افسر روس به نام Barkov  مورد سوال قرار می‌گیرد که بازیکن انتخاب‌های متفاوتی دارد که در صورت سکوت و پاسخ ندادن مورد شکنجه قرار می‌گیرد. این افسر روس به نحوی تحقیر آمیز از دادن آب و غذا به او دریغ می‌کند. در پایان از سلول زندان فرار کرده و دیگر دوستان خود را نیز از آن‌جا فراری می‌دهد.

در ویدئویی دیگر با عنوان "تصرف توسط روس‌ها" که نیم ساعت از گیم‌پلی بازی را نمایش می‌دهد، بیگاری کشیدن از افراد توسط سربازان روس و اوج خشونت از جمله به دار آویختن توسط جرثقیل را مشاهده می‌کنید. بازیکن در این مرحله در مقابل سربازان روسی می‌جنگد.

 

در برابر پروپاگاندای آمریکایی سکوت کنیم؟

چند سال پیش شاهد انتشار بازی Battlefield 3 با موضوع ایران هراسی بودیم که فروش این بازی در کشورمان ممنوع شد. با وجود اینکه کاربران ایرانی بارها به صفحات مجازی سلبریتی‌های داخلی و خارجی در مسائل گوناگون هجوم برده‌اند و به قولی به این روش معروف هستند؛ اما این اتفاق توسط کاربران ایرانی در برابر بازی‌هایی که بر ضد کشورمان ساخته شده‌اند، تاکنون به‌وقوع نپیوسته است. مثلاً در صفحه نظرات کاربران متاکریتیک به Battlefield 3 کمتر نظری را پیدا می‌کنید که به بازی انتقاد کرده باشد و اگر هم کسی از بازی انتقادی کرده، به بحث حمله به ایران و پروپاگاندای سیاسی بازی اشاره‌ای نکرده است. من درستی یا نادرستی این نوع رفتار را تایید نمی‌کنم؛ اما این حداقل حق مردم هر کشوری است که در برابر اینگونه اتفاقات با ابراز نارضایتی از حقانیت کشورشان دفاع کنند.

 

تصاویری از بازی:

Call of Duty: Modern Warfare

Call of Duty: Modern Warfare

Call of Duty: Modern Warfare

Call of Duty: Modern Warfare