بازی مموراندا

 

مموراندا یک بازی ماجرایی مخصوص کامپیوتر است که توسط سهند ساعدی یکی از بازی‌سازان ایرانی که نامش کمتر شنیده شده، طراحی و ساخته شده است. این طراح بازی علاقه خاصی به داستان‌های هاروکی موراکامی، نویسنده مشهور ژاپنی دارد و داستان مموراندا اقتباسی از آثار این نویسنده داستان‌های کوتاه است. یکی از داستان‌های کوتاه موراکامی به نام میمون شیناگاوا بیشترین الهامات را به سازنده بازی مموراندا داده است.

شخصیت اصلی قصه بازی به نام میزوکی دختری است که در شهر کوچکی در یک آپارتمان سکونت دارد. او نام خودش را فراموش کرده و به دنبال پیدا کردن اسمش و علت فراموش کردن آن است. میزوکی علاوه بر فراموشی مشکل دیگری هم دارد و 17 شبانه روز است که نخوابیده! دلیلش ترسی است که به علت ظاهر شدن یک ملوان با چشمانی قرمز در جلوی تخت خوابش اجازه نمی‌دهد میزوکی به خواب برود. بازیکن باید به پاسخ این سوال میزوکی برسد که آیا در حال از دست دادن حافظه خود است یا اتفاق دیگری این ماجرا را رقم زده است؟

 

فضا و داستان بازی

نسخه‌ای که در فروشگاه هیولا منتشر شده دارای زیر نویس فارسی بوده و افرادی که مسلط به زبان انگلیسی نیستند می‌توانند متوجه گفتگوهای درون بازی شوند. فضای بازی و شخصیت‌های درون آن به نحوی طراحی شده که به شما حس بازی کردن یک داستان فراواقع‌گرایانه یا سورئال را می‌دهد. داستانی با یک شخصیت اصلی و چندین شخصیت غیر قابل بازی که هر کدام در تیپ‌های شخصیتی متفاوتی قرار گرفته‌اند. از جهت تنوع شخصیت‌های بازی از آن دختر بچه همسایه که علاقه به دونات دارد گرفته تا فیلی که از سیرک فرار کرده و آرزوی انسان شدن دارد، قابل قبول هستند. اما داستان بازی به نحوی نوشته نشده که عمق زیادی به این شخصیت‌ها بدهد و شما را به شکل عمیقی درگیر خود کند. شهری که میزوکی زندگی می‌کند و خیابان‌‌های اطراف آن شامل یک میدان با چندین مغازه، ساحل و برج فانوس آن، کلبه و حومه شهر مناطقی هستند دارای تنوع مناسب و طراحی هنری خوب که از دیدن آن‌ها در طول بازی لذت خواهید برد.

 

نحوه انجام بازی و روند بازی

گیم پلی مموراندا به مانند بازی‌های ماجرایی قدیمی اشاره و کلیک است که بایستی مدت‌ها در مناطق مختلف بازی می‌گشتید و اشیاء را در جاهای مختلف امتحان می‌کردید تا معماها را یکی پس از دیگری حل کنید. بازی دارای یک کوله پشتی مرسوم است که هر وسیله‌ای که میزوکی برمی‌دارد داخل آن قرار می‌گیرد. در کوله پشتی می‌توانید اشیاء را با هم ترکیب کنید و توضیحاتی در رابطه با هرکدام از زبان میزوکی بشنوید(در اصل ببینید). نکته جالب بازی این است که اگر هر وسیله‌ای را در جایی و یا روی شخصیتی امتحان کنید، میزوکی جمله‌ای می‌گوید. مثلاً او می‌گوید که اگر این کار را انجام دهم فلان شخصیت چنین واکنشی نشان می‌دهد یا دیگر نمی‌توانم از او کمک بگیرم و ...

یک قابلیتی که بازی را بسیار دلچسب‌تر کرده و نبودش آزاردهنده می‌شد، نمایش بخش‌های قابل تعامل در صفحه به وسیله نگه داشتن دکمه خاصی است. این کار کمک می‌کند که بدانید در صحنه موجود چند بخش وجود دارد که می‌توانید روی آن اشاره کنید و نیازی به کلیک‌های پیاپی پیکسلی ندارید.

 

معماهای نسبتاً سخت و غیر منطقی

میزوکی دارای یک دفترچه یادداشت است که ماموریت‌های بازی را با جملاتی که اشاره غیرمستقیم به حل مسأله دارند، در آن می‌نویسد. بعد از انجام هر ماموریت، جمله مربوطه در دفترچه خط می‌خورد تا بدانید که اکنون دنبال انجام چه کار دیگری باید بروید. ماموریت‌ها یا معماهای بازی در یک پنجم ابتدایی آن منطقی و ساده هستند و هرچه به انتهای بازی نزدیک می‌شوید این معماها پیچیده‌تر و البته بسیار غیرمنطقی می‌شوند. به شخصه چندین بار به راهنمای انگلیسی بازی که در سایت Walkthroughking وجود دارد مراجعه کردم تا اعصابم از گشت و گذار تکراری و فرسایشی در محیط‌های بازی کمتر خرد شود. هرچند که در انجام بازی‌های ماجرایی تبحر چندانی ندارم و ممکن است که این معماها از نظر کارکشته‌های این سبک چندان هم سخت و پیچیده نباشند. صرف نظر از غیرمنطقی بودن معماها، وجود راهنماهای سه‌گانه در هر معما می‌تواند تا حد مطلوبی شما را از مراجعه به راهنمای قدم به قدم بازی بی‌نیاز کند.

 

طراحی هنری و صداگذاری خوب

از جهت طراحی هنری، صداگذاری و موسیقی مموراندا یک بازی موفق و استاندارد است که با بازی‌های در سطح کیفی بالا رقابت می‌کند. صدای شخصیت‌های بازی هرچند به زبان انگلیسی می‌باشد اما از کیفیت خوبی برخوردار است. همچنین موسیقی بازی با حال و هوای آن سازگاری دارد و تا انتها شما را خسته نمی‌کند. یک مشکل کوچک در صدای بازی وجود دارد که انتهای برخی جملات گویا به خوبی بسته نشده و صدا به قول معروف خوب Fade Out‌ نشده است.

از همه مهمتر طراحی گرافیکی مموراندا با رنگ‌های گرم و منظره‌های دیدنی از جمله مغازه گلفروشی و جزئیات مناسب در چندین صحنه محدود که در آن بازی می‌کنید است که از نکات مثبت بازی به شمار می‌آید.

 

تنظیمات و کنترل بازی

مموراندا دارای منویی فارسی، قابلیت ذخیره و بارگذاری و تنظیمات بسیار ابتدایی می‌باشد. بازی دارای تنظیمات صدا، زیرنویس و در کمال تعجب فاقد تنظیمات گرافیکی است. یکی از نقاط ضعفی که عجیب و به‌دور از انتظار است، چراکه در همه بازی‌ها وجود تنظیمات گرافیکی از ضروری‌ترین موارد است. کنترل مموراندا و کلیدهای تعریف شده برای بازی به خوبی تعبیه شده‌اند؛ اما در حین بازی یک مورد کمی اذیت‌کننده است و آن حرکت آهسته میزوکی به سمت هدف است. البته قابلیت ورود سریع به محل‌ها چه از روی نقشه چه زمانی که می‌خواهید وارد یک بخش یا ساختمان شوید وجود دارد. اما زمانی که روی یک شیء یا شخص کلیک می‌کنید؛ میزوکی به آهستگی به سمت او حرکت می‌کند و این مسأله کمی توی ذوق می‌زند.

 

بازی ایرانیِ اروپایی یا ایرانی غیر ایرانی

در پایان نکته اصلی که می‌خواهم در این نقد و بررسی به آن اشاره کنم و خلاء اصلی، نبود داستانی ایرانی (شامل شخصیت‌ها، مکان‌ها و فضاسازی‌ها) است که از ابتدا تا انتها گویی در حال بازی کردن یک عنوان خارجی در سطح کیفی متوسط هستید. به شخصه در حین انجام بازی تصور می‌کردم در حال تماشای یک فیلم اروپایی هستم(از جهت فضاسازی‌ها)! این موضوع با نحوه شکل‌گیری ساخت پروژه مموراندا در سایت Kickstarter بیشتر مشهود می‌شود که از ابتدا سازنده‌های بازی کدام بازار را هدف گرفته بودند. از نظر شخص بنده جای تاسف دارد (با وجود همه کاستی‌ها در بازار داخلی) که سرمایه و عمر بازی‌سازان صرف ساخت پروژه‌هایی شود که هیچ پیامی چه در داخل و چه در خارج از کشور برای مخاطب خود ندارند. بازی‌هایی در سبک ماجرایی می‌توانند به همین زبان انگلیسی با هدف بازار خارجی تولید شوند که فرهنگ غنی ایران زمین را صادر کنند.

 

نتیجه‌گیری

با همه توضیحات بالا، مموراندا یک بازی نسبتاً خوب است که نمی‌تواند خیلی ماندگار باشد و به عنوان یکی از بازی‌های تاثیر گذار ایرانی از آن یاد شود. اما حداقل امید این است که توانسته باشد با فروش خوب در فروشگاه‌های خارجی از جمله Steam، برگشت سرمایه‌ای برای سازنده خود داشته باشد؛ بلکه در ساخته‌های بعدی خود از قصه‌های ایرانی و داشته‌های فرهنگی خودمان استفاده کرده و بازی خوبی با همین کیفیت قابل قبول ارائه دهند. اگر به دنبال تجربه یک بازی ماجرایی نسبتاً متفاوت از بازی‌های امروزی هستید و دوست دارید از بازی‌سازان ایرانی حمایت کنید، انجام مموراندا را به شما پیشنهاد می‌کنم.

 

نکات مثبت بازی:

اقتباسی خوب از کتاب‌های داستانی

طراحی هنری خوب

صداگذاری و موسیقی متناسب با فضای بازی

وجود زیرنویس و منوی فارسی

کنترل خوب و استاندارد

وجود راهنما در حل معماها

 

نکات منفی بازی:

معماهای غیر منطقی

نبود تنظیمات گرافیکی

کوتاه بودن طول انجام بازی

ایرانی نبودن قصه، شخصیت‌ها و فضای بازی

 

بازی مموراندا دارای رده سنی 15+ سال است و هم اکنون به قیمت 17800 تومان در فروشگاه دیجیتالی هیولا به فروش می‌رسد.

 

تصاویر بازی:

بازی مموراندا

بازی مموراندا

بازی مموراندا