سایت بازی‌نگار

 

سلام به همه دنبال‌کنندگان بازی‌نقد. در این مدت که توی این وبلاگ ننوشتم، مشغول کار روی سایت جدیدی با همکاری یکی از دوستان بودیم به اسم بازی‌نگار. سایت درباره بازی‌های ایرانی و منطقه منا هست و اخبار، مطالب و تولید محتوای جدی و مستمر براش انجام میدیم.

توی این مدت ۷ نقد و بررسی از بازی‌های ایرانی برای این سایت نوشتم که بطور خلاصه اینجا قرار میدم. برای مطالعه نقد و بررسی‌های کامل میتونید وارد لینک‌های هر نقد بشین (روی عنوانش کلیک کنید).

 

نقد و بررسی‌ها به ترتیب تاریخ انتشار روی سایت بازی‌نگار:

 

بررسی بازی قتل در کوچه‌های تهران: تلاش نافرجام کارآگاه افشار

قتل در کوچه‌های تهران یکی از تلاش‌های خوب در حوزه بازی‌سازی است. زمانی که گروه‌های بازی‌سازی به سراغ پروژه‌های بزرگ مثل بازی‌های تیراندازی و پر هزینه می‌رفتند، شرکت رسانا شکوه کویر با یک بازی ماجرایی برای رایانه‌های شخصی پا به این عرصه گذاشت و انتخابی درست در ژانر انجام داد. نسخه فیزیکی بازی در سال ۹۲ منتشر شده و نسخه‌ای که ما در بازی‌نگار بررسی کردیم مربوط به نسخه فروشگاه دیجیتالی هیولا است.

بازی قصد دارد تا یک نتیجه‌گیری کلی از قصه داشته باشد و به نقش استعمار دولت‌های پیر مثل انگلیس در رخدادهای داخلی ایران اشاره دارد اما ارتباط این نتیجه‌گیری با رخدادهای بازی کمی توی ذوق می‌زند و حالت شعاری به خود می‌گیرد.

در مجموع اگر قتل در کوچه‌های تهران دارای ایراداتی در طراحی بازی و گیم پلی بعلاوه مشکلات فنی نبود، می‌شد به چشم یک بازی خوب به آن نگاه کرد اما با وجود این مشکلات عدیده، یک بازی پر اشکال و حتی در نسخه‌ای که بنده بررسی کردم به دلیل وجود یک باگ اساسی، امکان به پایان رساندن و دیدن نتیجه داستان را از بنده گرفت. پس انجام این بازی را به شما توصیه نمی‌کنم.

امتیاز: ۴.۵ از ۱۰

 

بررسی بازی انگاره: تلفیق هنر و خلاقیت

اگر از آن دسته بازیکن‌هایی هستید که از بازی‌های خاص، هنری و مستقل لذت می‌برید و در عین حال اهل بازی‌های معمایی هستید، انگاره یک پیشنهاد خوب برای شماست. انگاره حاصل تجربیات یک بازی‌ساز جوان ایرانی است که در حین گذراندن دوره تحصیلی در رشته بازی‌سازی در کشور هلند ساخته شده؛ اما رنگ و بوی کاملاً ایرانی دارد. ایده اولیه این بازی در زمان تحصیل مهدی بهرامی در مدرسه در ذهنش نقش بسته. زمانی که رابطه‌ای بین ریاضی و بازی ویدئویی ایجاد می‌کند و عناصر فرهنگی معماری ایرانی-اسلامی را چاشنی کار می‌کند تا نتیجه یک بازی جالب به اسم انگاره شود.

قطعاً پشتوانه ساخت این بازی در ظاهر ساده و در باطن پیچیده، علم و دانش طراح آن بوده است. اینگونه نیست که هر ایده‌ای به ذهنمان برسد برویم بازی آن را بسازیم. این کار نیاز به دانش و تجربه دارد. بازی‌های زیادی وجود دارند که دارای ایده‌های فرهنگی و ارزشی بوده؛ اما دارای طراحی بسیار بدی چه از لحاظ فنی و چه از حیث گیم‌پلی و روند بازی می‌باشند که تحمل آن‌ها را سخت کرده و در نتیجه بازیکن پیام آن اثر را پس می‌زند. اما انگاره یکی از معدود بازی‌های با کیفیت ایرانیست که با وجود ایده‌ای خلاقانه، پیاده‌سازی بسیار خوبی دارد. گویی همه چیز به اندازه و درست سر جایش است. همین درست چفت شدن اجزای مختلف بازیست که شما را پای این اثر لذت بخش می‌نشاند و خستگی را از تنتان بیرون می‌برد.

امتیاز: ۹ از ۱۰

 

بررسی بازی مهدیار ۳: رویای قهرمانی

بعد از گذشت دو سال، سومین قسمت از بازی مهدیار منتشر شد. این بازی از جهاتی پیشرفت داشته و از جهاتی به دلیل پرداخت ضعیف آسیب دیده است. مهدیار ۳ از نظر روایت پیشرفت کرده و میان پرده‌های زیادی نسبت به کل مدت زمان بازی دارد. اما از طرفی، بازی خالی از طراحی معما و چالش‌های رایج بازی‌های ماجرایی است و حس می‌کنید با یک داستان تعاملی که شما فقط شخصیت قصه را هدایت می‌کنید طرف هستید.

شماره سوم بازی بعد از مدت‌ها منتشر شده و حالا بازیکن با یک سوم از کل محتوای بازی روبرو می‌شود که بیشتر از معما، دارای میان پرده‌های روایی است و این موضوع به گیم‌پلی بازی و ارزش تجربه آن آسیب وارد کرده است. بازی به سرعت به اتمام می‌رسد و وعده انتشار دو بخش دیگر در همین شماره را به بازیکن می‌دهد. به دلایل ذکر شده مهدیار ۳ به جز تغییرات مثبتی که در طراحی گرافیکی و میان‌پرده‌ها به خود دیده، فاقد روندی معمایی و چالش برانگیز چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی بوده که امید می‌رود با انتشار دو بخش باقی مانده این کاستی‌ها را تا حدودی جبران کند.

امتیاز: ۵ از ۱۰

 

بررسی عملیات انهدام ۳: رزمنده کهنه‌کار دفاع مقدس

عملیات انهدام۳: نفس‌گیرترین نبرد نام سومین شماره از سری بازی‌های تیراندازی اول شخص عملیات انهدام است که توسط شرکت رسانه گستر بنیسی و برای رایانه‌های شخصی تولید و در سال ۱۳۹۸ منتشر شده است.

سومین شماره بازی دارای پیشرفت‌هایی در مقایسه با دو شماره قبلی خود است. بازی‌هایی که در زمان خود اشکالات زیادی داشتند و استقبال چندان خوبی توسط گیمرها از آن‌ها صورت نگرفت. عملیات انهدام ۳ نیز با وجود پیشرفتی که نسبت به دو شماره قبل از خود (نبرد فاو و نبرد خرمشهر) داشته؛ همچنان دارای مشکلاتی در گیم‌پلی، طراحی ماموریت‌ها و موارد دیگر است.

عملیات انهدام ۳ یک بازی تک نفره مرحله‌ای است که وقتی پس از حدود ۶ الی ۸ ساعت آن را به اتمام برسانید دیگر چیزی برای باقی‌ماندتان در بازی وجود ندارد. بازی فاقد بخش چند نفره است. حتی می‌توانست با طراحی جایزه‌ها یا دستاوردهایی حس دوباره بازی کردن را ایجاد کند؛ اما حتی عملیات انهدام ۳ استاندارد اولیه بازی‌های تیراندازی را که وجود چند درجه سختی است ندارد. یعنی حتی امکان انتخاب درجه سختی را به بازیکن نمی‌دهد.

در مجموع عملیات انهدام ۳ یک بازی تیراندازی متوسط است که با پرداختن به موضوعی ارزشمند سعی کرده گوشه‌ای از رشادت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و رزمندگان جبهه مقاومت را برای نسل جوان به نمایش بگذارد که البته دارای اشکالاتی است که به لذت انجام بازی لطمه زده است. در مجموع تجربه این بازی می‌تواند برای بازیکن‌های نوجوان و علاقه‌مند به بازی‌های ارزشی و دفاع مقدس جذاب باشد؛ اما به هیچ وجه نمی‌تواند گیمرهایی که تجربه بازی‌های رده اول دنیا را دارند، راضی کند.

امتیاز: ۵.۵ از ۱۰

 

بررسی سر ضرب: بازی مفرح فوتبالی

سر ضرب یک بازی سرحال و پر نشاط است که در هر زمان و مکانی می‌تواند با مراحل چالشی و متعددش شما را سرگرم کند. مدت‌ها بود که یک بازی امتیازی ایرانی مرا درگیر خودش نکرده بود. سر ضرب همه ویژگی‌های یک بازی خوب امتیازی و تفننی را در خودش جا داده و چه طرفدار فوتبال باشید چه نباشید، از انجام این بازی لذت خواهید برد.

در مجموع سر ضرب عنوان پر شور و هیجانی است که با مراحل سخت خودش شما را به چالش می‌کشد. اگر وقت‌های خالی دارید که در مترو یا جای دیگر با بازی‌های خارجی آن‌ها را پر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم سری هم به سر ضرب داخلی خودمان بزنید که پشیمانتان نمی‌کند.

امتیاز: ۸.۵ از ۱۰

 

بررسی بزن بهادر: خوش‌ساخت اما تکراری

بزن بهادر – میدان نبرد، یک بازی استراتژی نوبتی آنلاین و محصول استودیوی تتراپازل است. در این بازی که می‌توان آن را تلفیقی از چند نوع بازی دیگر دانست، نبردهای کوچه خیابانی را با اشرار محل تجربه می‌کنید. در نهایت می‌شود از بزن بهادر به عنوان یکی از بازی‌های ایرانی یاد کرد که با الگوبرداری از بازی‌های دیگر، در جهت ارتقای ویژگی‌های آن گام مثبتی برداشته و حتی از جهاتی بهتر از آن بازی (در مقایسه با Smashing Four) ظاهر شده است.

همچنین بزن بهادر گرافیک بهتری نسبت به نمونه خارجی خود دارد، طراحی بازی کمی تغییر کرده و قابلیت‌هایی به آن اضافه شده است، شخصیت‌ها صداگذاری شده‌اند و سازندگان بازی یک داستان ناقص هم به آن افزوده‌اند. البته ایراد اصلی بازی یکنواخت شدن گیم‌پلی و کند بودن روند پیشرفت بازیست که اگر سازندگان به سرعت چاره‌ای برایش نیاندیشند، ممکن است بزن بهادر نیز مانند خیلی از بازی‌های دیگر به مرور به فراموشی سپرده شود یا حداقل رشد چندانی را تجربه نکند.

امتیاز: ۷ از ۱۰

 

بررسی قهوه چی: بازی کلمه‌ای با چاشنی تمرکز

بازی قهوه چی یک بازی کلمه‌ای جدید و ساخته اول استودیو توت گیمز است. بازی تفاوت‌هایی با دیگر بازی‌های هم سبک خود دارد که آن را متمایز از دیگر رقبا کرده است. در قهوه چی باید کلمات مترادف و متضاد را از روی حروف پیدا کنید و درون سینی گردان به ترتیب بچینید. یک اشتباه موجب باخت می‌شود، پس در این بازی هم تفکر، حل مسئله و دقت و تمرکز را توأمان تجربه می‌کنید.

اگر به دنبال یک بازی کلمه‌ای متفاوت هستید و به این سبک علاقه دارید، قهوه چی بازی مناسبی برای شماست. یک بازی لذت بخش و مفید که همراه با سرگرمی و حس آرامشی که به شما می‌دهد، به تقویت دایره لغاتی که در حافظه دارید نیز کمک می‌کند. با انجام این بازی یک تیر و چند نشان می‌زنید. برای پیدا کردن کلمات حافظه خود را تقویت می‌کنید، برای چیدن حروف در سینی، دقت و تمرکزتان بهبود می‌یابد و در نهایت با تعداد کلمات بیشتری آشنا می‌شوید. بازی قهوه چی در عین سادگی، جذاب و دلنشین است و با توجه به اینکه هیچگونه آسیبی ندارد، همه گروه‌های سنی می‌توانند آن را بازی کنند.

امتیاز: ۸.۵ از ۱۰