نویسنده بازی ویدئویی

 

اگه در حال خوندن این متن هستین، پس یه علاقه مشترک بینمون وجود داره و اون بازی کردنه. بعضی از افرادی که به بازی کردن علاقه دارن، دوست دارن دیدگاهشون رو به گوش بقیه هم برسونن و یه حس درونی بهشون میگه: دستت رو بذار روی کیبورد و شروع کن به نوشتن! پس اگه شما هم عاشق بازی کردن و نوشتنی، بسم الله.

 

به همین سادگی شما وارد دنیای نویسندگی میشین. البته راه زیادی تا نویسنده شدن در پیش دارین؛ ولی همین که شروع کنید به نوشتن مقدمه این راهه. قطعاً در ابتدای کار جملاتتون ناقص به نظر میرسه و حتی برای نوشتن یک جمله، بارها و بارها مجبور میشین اونو پاک کنین و از اول بنویسید. کلی فکر میکنید و موضوع انتخاب میکنید ولی همینکه شروع به نوشتن میکنید، کلمات شما رو یاری نمیکنه و از چهار جمله‌ای که نوشتین، سه‌تاش شبیه به هم میشه. اشکالی نداره چون همه اولش همینطوری بودن. مثل خودم.

 

نویسندگی با نویسنده بازی دو چیز متفاوته؟

خوب یه جواب مشخص وجود داره و اونم اینه که نویسندگی میتونه تو شاخه‌های مختلفی باشه و بسته به علاقه‌ای که هر فرد داره، میتونه شروع به وبلاگ‌نویسی توی اون موضوع بکنه تا اون حس درونیش آزاد و رها بشه و در نتیجه حس خوبی که از این اتفاق تجربه میکنه رو بدست بیاره. خودم از نوشتن درباره بازی‌ها و بحث کردن راجع به این موضوع با بقیه لذت میبرم. اما با این حال، وقتی اولین بار یه وبلاگ ساختم (قضیه برمیگرده به حدود سال ۸۴) و شروع کردم درباره بازی‌ها نوشتن، دیدم کار خیلی ساده‌ای هم نیست. البته بماند که هر زمان که مینوشتم فکر میکردم که الان بهترین مطلب دنیا رو راجع به فلان بازی نوشتم و کلی به خودم میبالیدم؛ ولی وقتی جلو میرفتم و به عقب نگاه میکردم، تازه متوجه میشدم که تجربه تاثیری داره که نوشته رو کم کم پخته‌تر میکنه.

 

هرچی بیشتر بنویسین، تجربتون توی اینکار بیشتر میشه و کلمات راحت‌تر خودشون رو به شما نشون میدن و به جایی میرسین که دیگه خیلی فکر و مکث کردن نیاز نداره و اگه راجع به یه موضوعی خوب اطلاعات داشته باشین، همین که دست به قلم یا دست به کیبورد بشین کافیه و نوشته کم کم از درون شما تراوش میکنه و تمام.

 

من یه نویسنده تجربی تو حوزه بازی‌های ویدئویی هستم که تجربه کار توی چند رسانه بازی رو تا حالا داشتم و براشون نوشتم. حالا دوست دارم یکم این تجربه رو با بقیه به اشتراک بذارم و اگه ذره‌ای هم تو این مدت یاد گرفتم، بیشتر یاد بگیرم و این دونسته‌ها رو توی وبلاگم قرار بدم تا شما هم بخونید.

 

دوست دارین نویسنده، منتقد یا خبرنگار بازی بشین؟

خوب جایی اومدین. چون از این به بعد قراره راجع به این موضوع بیشتر بنویسم و مراحل تبدیل شدن به نویسنده بازی رو به زبان ساده توضیح بدم. قطعاً افراد بسیار با تجربه‌تری از بنده وجود دارن که خوشحال میشم باهاشون بیشتر آشنا بشم و از تجربیاتشون استفاده کنم.

اول یه تعریف ساده از اینکار بر اساس متنی که توی ویکی‌پدیای فارسی وجود داره نقل قول میکنم:

خبرنگاری بازی‌های ویدئویی (انگلیسی: Video game journalism‎) یک شاخه از خبرنگاری است که به گزارش اخبار، و تجزیه و تحلیل (نقد) بازی‌های ویدئویی می‌پردازد.

خوب همونطور که از این تعریف پیداست، عنوان ژورنالیسم یا خبرنگاری به این افراد اطلاق میشه.

 

به امید خدا تو ارسال‌های بعدی چند تا از رسانه‌های بازی و نویسنده‌های مشهور بازی‌های ویدئویی رو بهتون معرفی میکنم.

 

اولین پیشنهاد برای شروع نویسندگی

توی یه شبکه اجتماعی یا وبلاگ ثبت نام کنید و تولید محتوا رو شروع کنید. بهترین جا میتونه ویرگول باشه. منم توی ویرگول درباره بازی‌ها مینویسم و مطالب این وبلاگ رو از این به بعد اونجا هم قرار میدم تا کاربران ویرگول هم این مطالب رو دنبال کنن.